Når du har 60 000 kvadratmeter til rådighet, er det viktig med struktur og system. Og det er akkurat det som preger Bane NOR Eiendoms største jernbaneverksted på Grorud. Her er det plass til alt fra den minste skrue, via romslige akselkasser, til den største boggi. Meter på meter med hyller rommer det meste av det man trenger for å holde den norske togparken ved like.
På bakkeplan kjører truckene i skytteltrafikk mellom de ulike arbeidsområdene, og oppunder taket siger kranene jevnt frem og tilbake med lasten sin. På flere av skinnegangene jobbes det på ulike lok, som det 85 tonn tunge EL18, eller Flytogets type 71. Over det hele råder underlig nok stillheten i den enorme verkstedhallen. Alt som høres, er en radio i det fjerne.
– Ja, det er ikke så bråkete her egentlig, sier Gaute Lorentzen, plassjef på Grorud. Verkstedet han styrer er først og fremst et komponentverksted, det vil si at de som jobber her vedlikeholder enkeltdeler på togsettene. Det er sjelden at hele toget kommer inn hit. Bortsett fra Flytoget, da, som nylig har fått tilgang til Grorud fordi man har bygget lengre spor inne i verkstedhallen.
Tilpasser det eksisterende
– De fleste verkstedene våre har 90 meter lange spor, noe som har vært tilstrekkelig for de gamle togene. Men de nye togene er 110 meter lange – og da trenger vi lengre spor på verkstedene, forklarer Lorentzen.
Nettopp en slik utvidelse av sporet er et eksempel på hvordan Bane NOR Eiendom tilpasser seg fremtidens verkstedmarked. Samtidig med sporforlengelsen, investerte de i 20 nye løftebukker som hver kan løfte 22 tonn. I praksis betyr det at alle fremtidige togsett kan løftes med disse.
– Vi satser på å få ERTMS hit. Det er et nytt signalsystem som er felles for alle europeiske land og som skal innføres på stort sett alle tog i Norge. Vi har kapasitet og plass til å gjøre et slikt løft – og vi kan huse både administrasjonen, testlab og trenings- og utdanningsdelen her. Min visjon er å samlokalisere mest mulig her, og med det skape et kompetanse- og kraftsentrum for jernbanen på Grorud. Tenk om vi kunne få samlet all utdanningsaktivitet i Jernbane-Norge på ett sted, sier Lorentzen entusiastisk.