Topptall på Oslo S/Østbanehallen
Bikket milliarden
Det settes stadig nye rekorder på Norges største knutepunkt. I 2017 bikket Oslo S og Østbanehallen til sammen én milliard i omsetning. Butikkene på Oslo S hadde en gjennomsnittlig vekst på 5,2 prosent, mens omsetningen i Østbanehallen steg med hele 16 prosent fra året før.
– Mye av suksessen skyldes at vi kontinuerlig vurderer sammensetningen av butikker, leietakermiks og tilbud til de reisende. Det er ikke tilfeldig hvor de enkelte butikker eller kiosker er plassert, forteller Jørgen Lillehol. Han er regionleder med ansvar for blant annet Oslo S, der slagordet er: «Mer enn en stasjon».
– Grunntanken er å bygge opp under reisen. Her skal du finne alt du trenger, fra mat og drikke til kofferter, apotekvarer, frisør og klær. Og du skal få tak i det raskt, for de 150 000 som er innom Oslo S hver dag, er på vei til eller fra et annet sted enn stasjonen, sier Lillehol.
Og mens konseptet for stasjonen er å bistå folk i farta, er målet for Østbanehallen å få gjestene til å bli en stund. Den gamle toghallen, som ble totalrenovert for noen år siden, tilbyr en rekke ulike spisesteder, flere butikker og et hotell.
– Østbanehallen er blitt akkurat den møteplassen vi håpet på. De tre første driftsårene har vært eventyrlige, og de aller fleste leietakerne som var med da vi åpnet i 2015, er der fortsatt.
Utnytter hver kvadratmeter
Den viktige kaffekoppen
– Et godt tilbud til de reisende, det er det viktigste. Skal vi få flere til å reise kollektivt, må vi tilby dem noe mer enn bare et venterom, som for eksempel muligheten til å ta med seg en kaffe på veien.
Regionleder Tore Arntzen i Trondheim er ikke i tvil. Drifter man en togstasjon, er det passasjerenes behov som står i fokus – og veldig ofte handler det om å kunne kjøpe noe å spise eller drikke.
– Grunnforutsetningen er å ha gode stasjoner der det er rent, opplyst og i orden. Og vi ser at det å tilby servering gjør togreisen enda hyggeligere. Liv på stasjonen gir trygghet for de reisende og inntekter til Bane NOR. Derfor jobber vi alltid for å unngå tomme lokaler på stasjonene våre, enten det er en liten eller stor stasjon, forteller Arntzen.
Da oppstår tilbud som (trolig) «verdens minste Espresso House», som rår over elleve kvadratmeter på Trondheim S.
– Vi hadde en liten krok som ble tilgjengelig på stasjonen, og Espresso House var villig til å tilpasse seg.
Ny restaurant på Kristiansand S
Salsa i sør
Stikker du innom Kristiansand stasjon en kveld, er det godt mulig du møtes av latin-amerikanske rytmer og god stemning. Siden desember 2017 har nemlig Café Mestizo holdt til her – og de nøyer seg ikke med å servere gjestene sine kaffe. Her arrangeres konserter, litteraturkvelder og salsatreff, i tillegg til vanlig kafé- og restaurantdrift. Regionleder Terje Austenå i Kristiansand er veldig spent på hvordan tilbudet tas imot.
– Foreløpig ser det lovende ut, men det er flere utfordringer med å drive servering på Kristiansand stasjon. For det første bruker de togreisende stasjonslokalene lite. For det andre er serveringstilbudet i Kristiansand generelt veldig godt og stort, og når togstasjonen ligger litt i utkanten av sentrum, er det ikke så naturlig for de fastboende å stikke innom stasjonen for å spise. Men det håper jeg vil endre seg nå, sier Austenå.
Han forteller at Café Mestizo åpner om formiddagen før de første togavgangene, slik at folk som skal på reise, kan få med seg litt å spise og drikke. Og så holder de åpent gjennom dagen så lenge det går tog. Utover dette tilpasses åpningstidene til egne arrangementer.