– Det er mye hype der ute når det gjelder ny teknologi. Men for oss handler det om å teste ut og kun ta i bruk det som faktisk er nyttig for oss. Og da tenker jeg ikke bare på nytte og penger inn til Bane NOR Eiendom, men på brukerne våre – leietakere, reisende og boligkjøpere.
Henning Bodin er direktør for Digital forretningsutvikling og har klare tanker om hvorfor Bane NOR Eiendom bør ta i bruk ny teknologi: – For å unngå at vi blir store og late, må vi effektivisere måten vi jobber og skaper verdier på. Det skjer gjennom digitalisering, sier han og konkretiserer:
Hjelpsomme sensorer
– Ta vedlikehold, for eksempel. I dag gjør vi det gjennom tilsyn, at vi drar fysisk ut og sjekker ulike installasjoner og bygg i tidsintervaller, på enten daglig, ukentlig, månedlig eller halvårlig basis. Ville det ikke vært bedre å gjøre vedlikehold når det faktisk trengs, eller helst litt før – altså proaktivt vedlikehold? For å få til det, tester vi nå ut ulike sensorer som skal gi oss beskjed når noe må gjøres. På Eidsvoll for eksempel, har vi satt opp sensorer i pakkhuset der vi blant annet sjekker om lysene slås av når folk forlater bygget. Der oppdaget vi at lyset sto på i helga, og fikk rettet opp i det.
I personalhuset på Lillestrøm satte vi sensorer på ventilasjonsanlegget, og det viste seg at anlegget var feilkonfigurert. Ventilasjonen gikk for fullt i helgene, selv om det ikke var noen i bygget. Takket være sensorene oppdaget vi altså feilene raskt, kunne rette opp i dem og dermed spare energikostnader. I Trondheim planlegger vi nå å bruke sensorer til å følge med på væskenivå i diverse spilltanker, slik at vi kan tømme dem i tide.
Fordelen med å teste ut nye løsninger i mindre skala, er at vi raskt ser hva som fungerer og ikke, og dermed sparer vi oss for fremtidige kostnader, påpeker direktøren.
«Gjennom Lydia får vi en oversikt over hvordan og hvor ofte vi gjør vedlikehold, og kan tilpasse planene etter reelt behov.»